Máte při psaní příspěvků na sítě pocit, že je to jako házet hrách na zeď? Pokud vás štve, že vymýšlením příspěvků trávíte spoustu času a odezva je nulová, neházejte flintu do žita a přečtěte si tento článek.
Chtěli byste své podnikání prezentovat na sociálních sítích, ale psaní je pro vás dřina?
Tenhle článek vám vytrhne trn z paty, a to i v případě, že:
- máte hodně specifické a třeba i náročné téma (já s úspěchem píšu o pravopise, to není právě sexy námět, což?);
- stavíte značku na svém osobním příběhu;
- je pro vás důležitá autenticita;
- potřebujete působit důvěryhodně;
- sloh vám ve škole nikdy nešel;
- sloh byl odjakživa vaše silná stránka;
- z češtiny jste měli vždy jedničky/dvojky/trojky/čtyřky.
Určitě jste si všimli, že každá úspěšná velká (ale i střední) firma má na správu sociálních sítí vlastní tým nebo aspoň člověka. Někoho, kdo plánuje, vymýšlí a tvoří příspěvky, reaguje na dotazy a komentáře fanoušků. A pak je vyhodnocuje atd.
Pokud jste četli opěvovanou knihu Jak na sítě, dospěli jste možná k závěru, že je potřeba dokonce větší tým lidí.
Ale to vy jako zaměstnanci, podnikatelé nebo malá firma nemáte! Nevadí, profily na sociálních sítích zvládnete spravovat i sami, když víte jak.
Rychlý návod sdílím v checklistu, který si vytisknete a položíte vedle klávesnice na stůl.
Proč byste si měli sociální sítě spravovat sami?
Kvůli udržení duše, podstaty, jádra vašeho podnikání považuju za důležité, abyste si běžné – já jim říkám rychloobrátkové – texty na sítě psali sami (pro texty, které vám slouží déle, naopak doporučuju využít služby copywritera).
Má to několik výhod:
- Flexibilita – geniální nápady sdílíte okamžitě.
- Autenticita – co k tomu dodat – vaši značku tvoří vaše tvář, váš hlas, vaše zážitky.
- Kontakt s publikem – když si sami spravujete profily na sociálních sítích a reagujete na komentáře fanoušků, máte dokonalý přehled o tom, co chtějí a jak jim můžete ještě lépe vyjít vstříc.
U méně pokročilých podnikatelů se jako plnohodnotný argument přidává také výrazná finanční úspora a možnost v samotném tvůrčím procesu hledat a upřesňovat, kdo jste.
Co vám může v tvorbě příspěvků na sítě bránit?
Je pro vás psaní dřina, tak hledáte způsoby, jak se mu vyhýbat? Vidím to hlavně u začátečníků a u zkušených podnikatelů, které doba přinutila přesunout se z fyzického světa do online prostředí.
Tak to ne! Připravujete se o silný komunikační nástroj.
Co kdybyste se psaní přestali bát a věděli, jak o něm uvažovat a jak ho prakticky uchopit, ať už píšete běžný příspěvek, nebo důležitý prodejní trhák?
Držte se následujících 3 rad a vaše příspěvky budou hned o dost lepší.
1. Stanovte si cíl
Všimli jste si, že tvorba příspěvku na sítě nezačíná prvním písmenkem?
Aby vaše působení na sítích nebylo jen chaotické skákání odnikud nikam, je potřeba dělat ho strategicky a cíleně.
A to jak v makro, tak v mikro měřítku.
V makro měřítku to znamená, že máte nějaký publikační plán, díky kterému víte, co a kdy chcete postovat.
V mikro měřítku se zaměřte na to, aby každý příspěvek, který publikujete, měl jasný cíl.
Jestli sami nevíte, proč to píšete, jak to má pochopit čtenář?
Nota bene čtenář, který zahlédl váš příspěvek ve chvíli, kdy celkem spěchá, vlastně hledá něco úplně jiného a navíc mu za hlavou řvou děti.
Pokud nevíte, jaký je cíl vašeho příspěvku, tak nic nepište.
Pokud cíl znáte, vytvořte příspěvek tak, aby ten cíl naplnil.
Ušetříte sobě i čtenářům dost času a energie.
Cílem příspěvku nemusí být zdaleka vždy jen prodej. Naopak, možností je nespočet:
Vždy ale myslete na rovnici příspěvkové efektivity:
1 příspěvek = 1 cíl
Jak začnete do jednoho textu míchat víc cílů, čtenář se ztratí a neudělá nic. Jestli máte víc zásadních sdělení, vytvořte víc příspěvků.
2. Vyzvěte je k akci
Než jste se pustili do psaní, definovali jste si cíl příspěvku.
Při samotném psaní máte tento cíl celou dobu na zřeteli a míříte k němu.
Ať už je ten cíl jakýkoli, nesmíte to v cílové rovince vzdát a říct si: „To je snad každýmu jasný a najde si to, ne?“
Protože není a nenajde. Existuje mizivé procento čtenářů, kteří budou vaší nabídkou tak uchváceni, že ji budou hledat třeba i na druhé stránce Googlu, ale těm ostatním je nutné pomoct.
Ať už po čtenáři chcete cokoli, řekněte mu to.
Říká se tomu „výzva k akci“ nebo „call to action“ (CTA).
A řekněte mu to jasně a na rovinu. Pokud to daný cíl vyžaduje, přidejte odkaz přesně na místo, kde může čtenář akci udělat.
Ještě jednou to zopakuju:
Když je pro splnění cíle potřeba, aby šli na jinou webovou stránku, dejte k příspěvku odkaz, který vede přímo tam, kde akci udělají.
Ne na homepage, ne na hlavní stránku blogu, ne na příběh o vás, ne na titulní stránku e-shopu. Ale přímo na konkrétní stránku.
Usnadněte čtenářům život, oni se vám odmění.
3. Přečtěte si to po sobě
Tak jako tvorba příspěvku nezačíná prvním písmenem, tak ani nekončí podpisem.
Jedním z nejdůležitějších prvků následné péče je, že text necháte odležet a pak si ho po sobě znovu přečtete.
Tím, že text necháte odpočívat, ztratíte s ním přímý kontakt, při pozdějším čtení na něj nahlížíte nezaujatě.
Máte tak možnost:
Současně si taky zkontrolujete překlepy, čárky a chyby, které v textu nechcete mít.
Některé věci odstraníte už tím, že si po sobě text rovnou přečtete.
Ale až když si vytvoříte odstup, uvidíte, co jste do textu skutečně napsali, ne co jste tam chtěli napsat.
To je totiž někdy sakra rozdíl!
Nebojte se text před zveřejněním pořádně proškrtat. Bude stručnější a přehlednější.
Tahle práce se vždy vyplatí.
Párkrát se mi stalo, že jsem vytvořila příspěvek, neuložila si ho a těsně před publikováním jsem ho omylem nevratně smazala. Vždycky mě to hrozně naštvalo, protože jsem na původní text byla pyšná. A vždycky bylo to, co jsem vytvořila napodruhé, o kus kratší a lepší.
Schválně si po sobě přečtěte minulý zveřejněný příspěvek. Co byste dnes napsali jinak?
Máte pocit, že byste to celé potřebovali psát úplně jinak? Přihlaste se do workshopu Pište tak, aby zákazníci chtěli číst. Změníte kompletně svůj přístup i způsoby psaní na sociální sítě.
Sečteno a podtrženo
V tomto článku jste přičichli k tomu, jak přemýšlet o psaní na sítě a psát tak, aby zákazníci chtěli číst.
Pojďme si to zrekapitulovat:
- Stanovte si cíl
Každý příspěvek, který publikujete, by měl mít cíl.
A to právě jeden: 1 příspěvek = 1 cíl
Máte víc cílů? Vytvořte víc příspěvků.
2. Vyzvěte je k akci
Ať už po čtenáři chcete cokoli, jasně mu to řekněte.
Na konci každého příspěvku pracujte s „výzvou k akci“.
Přidejte odkaz přesně na místo, kde může čtenář akci udělat.
3. Přečtěte si to po sobě
Po dopsání nechte text odležet a pak si ho po sobě znovu přečtěte.
Smažte zbytečné, doplňte chybějící, opravte chyby. Odvážně a nekompromisně škrtejte.
Vybavila jsem vás trojicí nejdůležitějších rad.
Mnohem víc se o zásadách psaní na sociální sítě dozvíte na workshopu, který se příznačně jmenuje Pište tak, aby zákazníci chtěli číst.
Odhaluju v něm především:
- Jak to udělat, aby váš text mluvil přímo k zákazníkovi a nezněl jako hlášení místního rozhlasu.
- Na jaká slova se čtenáři lepí jako na vosa na turecký med a která je naopak nechají v ledovém klidu.
- Co zvyšuje atraktivitu a stravitelnost příspěvků.
Více informací najdete zde. A rovnou se i přihlaste.
Těším se na viděnou.
Alžběta