Posíláte zákazníkům newslettery či prodejní e-maily? Soustřeďte se při jejich tvorbě na lákavé předměty.
Pokud předmět e-mailu nezaujme natolik, aby příjemce zprávu otevřel, je úplně jedno, co píšete uvnitř.
Proč je předmět důležitý
Předmět je to první, co z e-mailu vaši čtenáři vidí. Právě podle něj se rozhodují, jestli ze záplavy newsletterů, akcí, výprodejů a pozvánek otevřou právě zprávu od vás.
Při brouzdání na sociálních sítích se při vybírání, který příspěvek si přečtete, do značné míry řídíte doprovodným obrázkem. Ten jako první zaujme vaši pozornost.
Na plakátovacím sloupu (ve Zlíně je vážně ještě máme) vaši pozornost jako první zaujmou plakáty, které vynikají barevností a velkým písmem.
V novinách nebo na webu si jako první všímáte textů psaných velkými písmeny a umístěných na první stránce.
V e-mailové schránce takové možnosti nemáte.
Všechny maily jsou psané stejně velkým písmem, které má stejnou barvu, a řadí se podle času, kdy do schránky přišly.
Zaujmout musíte předmětem.
Hlavním úkolem předmětu je…
Předmět e-mailu musí čtenáře přesvědčit, aby mail otevřel.
Ano, takhle prosté to je. Všechno ostatní už jsou jen nástroje, jak toho dosáhnout.
Samozřejmě by měl předmět naznačovat, o čem se uvnitř píše. Ale zase jen proto, aby ho čtenář otevřel.
Jak nepsat předměty
Než vám prozradím, jak předměty psát, chci vás varovat.
E-mail, který začíná zoufalým předmětem, nemusíte vůbec psát. Ušetřete si práci. Stejně ho skoro nikdo nebude číst.
Do předmětů nepatří:
- Obecné nekonkrétní žvásty
Pokud z předmětu e-mailu nepoznám, jestli ho psal kominík, koučka, nebo e-shop s holandskými sýry, je něco špatně.
Do téhle kategorie spadají předměty jako:
Je to tady!Brzy končímeBlíží se VánoceJaro je za dveřmi
- Poplácávání po rameni
Píšete e-maily, abyste ukázali, jak jste dobří? A jak vám to funguje? Co kdybyste jim raději ukázali, co máte pro ně?
Máme nové sukněVylepšili jsme distribuciCo je u nás nového
- Statická vyjádření
Svět je v pohybu, pokud vaše předměty stojí strnule na místě, neudělají vám dobrou službu.
Skvělá nabídkaVýprodej lyžíNovinky v našem e-shopu
Vypadají vaše předměty takhle nějak? Tak si běžte raději s dětmi zahrát karty.
Nebo čtěte dál!
Osvědčené triky pro psaní e-mailových předmětů
1) Dívejte se textem do očí
Jestli vám to ještě nikdo neřekl, zbyl ten nevděčný úkol na mě (hlavně si to neberte osobně): Vy nikoho nezajímáte.
Dám vám chvilku, abyste to vstřebali.
Dobrý? Můžeme dál?
Vyplývá z toho jednoduchá rada: Nepište o sobě, pište pro lidi.
Pište tak, jako byste s nimi mluvili a dívali se jim do očí.
Ze začátku je to těžké, ale trénujte to. Jak tento princip funguje, vysvětluju do hloubky ve workshopu Pište tak, aby zákazníci chtěli číst.
Tipy od copywriterky – Naučte se psát špičkové e-mailové předměty
2) Povzbuďte zvědavost otázkou
Tenhle tip je hodně známý, ale přesto vídám, že se s ním nezachází šťastným způsobem. Aby otázka fungovala, měla by být jen jedna.
A aby skutečně přiměla čtenáře k zamyšlení, měla by být otevřená.
Otázky uzavřené (ano/ne) čtenáře na chvilku přibrzdí, ale nepřimějí k velké akci. Otevřené otázky naopak vedou k hlubšímu zamyšlení a zájmu.
Tipy od copywriterky – Co kdyby se čtenáři na vaše e-maily těšili?
3) Dejte jim návod
Dnes a denně hledáme cesty, jak zlepšit náš život. Jak lépe spát, jak zdravě jíst, jak rychleji zhubnout, jak utajit nevěru, jak napsat daňové přiznání.
Dejte svým čtenářům návod. Možná to třeba ve článcích dělá. Teď to ještě čtenářům jasně sdělte. Návod poznáte podle toho, že začínáme slůvkem jak.
Tipy od copywriterky – Jak psát špičkové předměty?
4) Šokujte
Zkuste to jako Blesk. Šokujte lidi. Neříkám, že máte lhát nebo pomlouvat, ale trochu to okořeňte.
Zvědavostí vám utrhnou ruce.
Tipy od copywriterky – Proč nemá smysl posílat e-maily se špatnými předměty?
5) Začněte, ale…
… nedokončete. Lidská mysl nesnáší nedokončené myšlenky. Šeherezáda by mohla vyprávět!
Nalákejte čtenáře první půlkou věty, ale zbytek si nechte až do těla e-mailu.
Pozor! Ne abyste pointu vyzradili v preheaderu, to by přišla celá práce vniveč
Tipy od copywriterky – Neposílejte e-maily, pokud nemáte…
Chce si někdo tipnout?
6) Používejte číslice
Číslice spolehlivě přitáhnou pozornost. V proudu textu je oči snadno rozeznají, i když jsou napsané stejnou barvou a velikostí jako okolní písmena.
Navíc je to skvělé žrádlo pro analytickou, kvantitativně uvažující část mozku.
Tipy od copywriterky – 7 tipů, jak psát špičkové předměty
7) Přidejte emotikon
Říkala jsem, že všechny předměty mají stejnou barvu. Existuje jeden způsob, jak to „očůrat“.
Vložte do předmětu emotikon. Jeden. Opakuju: jeden. Jinak si na vás smlsnou spamové filtry.
Kromě barevného odlišení přidá sdělení emoci. A to chcete!
Emotikon může buď souviset s obsahem, nebo si vyberte jeden, který se stane součástí vašeho brandu. V dlouhodobém horizontu tak zvýšíte rozpoznatelnost značky.
Ale pozor. Různá zařízení zobrazují emotikony různými způsoby. Ověřte si, co s vybraným kouskem udělají různé prohlížeče, iOS apod.
Tipy od copywriterky – 🖋 Copywriterka radí, jak psát špičkové předměty
Drobná pravopisná poznámka: mezi emotikon a slovo patří mezera.
Na délce záleží
Musím připomenout i jednu formální záležitost. Hlídejte si délku předmětů. Zatímco na počítači se příjemci zobrazí až 70 znaků (Gmail), v mobilu si přečte jen cca 30 znaků.
Jak vymyslet ten pravý předmět e-mailu
Božský předmět nevymyslíte na první pokus. Je to sice jen pár slov, ale závisí na nich úspěch celé akce, tak si dejte s vymýšlením práci.
Rozdělte si papír na 8 sekcí. Sedm nadepište podle jednotlivých tipů a osmou si nechte na závěrečné ladění.
Dejte si krátký brainstorming a klidně zapisujte i špatné nápady. Postupně projděte všechny sekce a zkuste něco vymyslet.
Klidně přeskakujte, na pořadí nezáleží, ale zastavte se u každé sekce.
Nezastavujte se ale na celé odpoledne. Pro některé obsahy se některé druhy předmětu zkrátka nehodí. Někdy vás zase u jednoho typu napadne způsob, jak pojmout jiný.
Máte na papíře 10–20 nápadů? Teď je čas všechny projít a vybrat to nejlepší.
Třeba se vám podaří něco zkombinovat (emotikon + cokoli, otázka + pohled do očí, číslo + jak…).
Další postup záleží na vás. Schvaluje to šéf/klient? Uděláte A/B testování? Nebo si hodíte korunou.
Na předmětu jste si dali záležet víc než kdy dřív, tak z nejlepších nápadů prostě něco vyberte.
Předměty pro celou kampaň
Máte před sebou mailingovou kampaň? Jestli už máte plán, vytvořte si předměty pro všechny e-maily naráz.
Postup je podobný. Brainstorming protáhněte, abyste měli aspoň třikrát tolik nápadů, kolik e-mailů plánujete posílat.
Nakonec zkuste vybrat různé druhy předmětů, abyste oslovili zákazníky, kteří reagují na různé druhy argumentů.
Je to jen pro marketingové e-maily?
Lákavé předměty se nehodí jen do automaticky rozesílaných e-mailů. Vyhrajte si s předmětem e-mailu i ve chvíli, kdy píšete jediné osobě.
Představte si, kolik e-mailů váš protějšek denně dostává, a vymyslete způsob, jak zaujmout na první dobrou.
Od svého učitele jsem loni dostala nabídku ke spolupráci. Ale nenapsal mi: „nabídka spolupráce“, „dotaz“ nebo „texty na web“. Přišel mi e-mail s předmětem: Chceš psát se mnou?
Moje osobní zkušenost je, že na e-maily s lákavými předměty lidi odpovídají dřív. Protože si je dřív přečtou.
Protože si je vůbec přečtou.
Na některých slovech v e-mailu záleží víc než na jiných. Přesvědčila jsem vás, že předmět stojí za vaši pozornost? Napište mi, jak se vám dařilo tvořit předměty podle mého průvodce.
Alžběta