Vy, nebo vy: Vážím si vůbec svých čtenářů?

21. 5. 2020 | Co dělají korektoři, Pravopisné záludnosti, Velká písmena

Píšete Vy/Váš vždy s velkým počátečním písmenem? Řeknu vám, kdy a proč byste to dělat neměli.

Pokud mě nějakou dobu sledujete, asi už jste si všimli, že ve svých článcích, příspěvcích na Facebooku a dalších obecných textech používám ve slovech vy váš (ve všech pádech) důsledně malé počáteční písmeno. Znamená to snad, že mám své čtenáře a potenciální klienty na salámu?

Každý z vás – jo, už zase –, kdo si se mnou psal osobně, dobře ví, že při komunikaci jedna na jednu (nebo na jednoho) naopak celkem důsledně píšu TyTvůj, případně VyVáš.

S několika lidmi jsem se o tom u příležitosti korektury bavila a doporučovala jim v článcích a podobně používat malé počáteční písmeno. Reakce byla vždy stejná: No a nebude to vypadat neslušně? Není to takové zdvořilejší, když se napíše velké písmeno?

Já myslím, že dostatečná míra zdvořilosti je skrytá už ve vykání, co myslíš?

Co na to pravidla pravopisu?

Internetová jazyková příručka, převratné dílo Ústavu pro jazyk český AV a moje nejlepší kamarádka, o psaní velkých písmen říká: „Tvary osobních a přivlastňovacích zájmen Vy, Vám, Váš píšeme jako vyjádření úcty a zdvořilosti v dopise vždy s velkým počátečním písmenem, ať píšeme jednotlivci, několika osobám, nebo kolektivu.“

A pak přijde Pavel Šenkapoun a upozorní, že v této poučce není nic o tom, že by se velké V mimo korespondenci psát nemělo.

Není, ale je třeba dodat, že toto pravopisné doporučení vzniklo v době, kdy se o internetech, sociálních sítích, e-mail marketingu a dalších samozřejmostech dnešní doby nikomu ani nesnilo. V době, kdy tato poučka vznikla, byl dopis základní a takřka jediný způsob, jak oslovit bližního svého písemnou cestou (dalšími způsoby byly telegramy, inzeráty v novinách a nápisy křídou na zdi).

Poznáváte se?

Obecně se traduje, že velkým písmenem projevujeme úctu tomu, ke komu mluvíme. A protože chcete všem, kteří by se mohli někdy stát vašimi zákazníky, ukazovat, že si jich vážíte, tlačíte velké písmeno všude.

Ale zkusili jste se někdy na takový článek podívat z větší dálky?
Když máte na každém řádku jedno až dvě velké V (o nadužívání osobních zájmen napíšu zase někdy příště), strašně to z textu trčí. Podobně jako když máte za každou větou smajlík, tři tečky nebo když je všude spoustu uvozovek.

Pro mě je tam navíc ještě jeden aspekt. Znáte takové ty dopisy, kde vám slibují, že právě vás vybrali z milionu jmen a mají pro vás speciální nabídku? Takové ty dopisy, které pošťačka dává do každé schránky, přestože odesílatel mluví o exkluzivitě příležitosti? Laciné, prolhané a podvodné.

Tak úplně stejně na mě působí velké V u každého vás nebo váš. Není přece pravda, že byste si vážili každého člověka, který omylem zabloudí na váš blog, když o něm nic nevíte, nikdy jste s ním nemluvili, nikdy jste ho neviděli. Ano, je pro vás důležitý, protože se může stát vaším klientem nebo vás může doporučit někam dál, ale skutečně k němu něco cítíte?

Není to jen laciné podbízení? Je to autentické a pravdivé?

Mám pro vás radu: používejte velké písmeno vždy, když máte pocit, že víte nebo můžete zjistit, jaké oči má ten, komu je oslovení určené.

Vy, nebo vy?

Já samozřejmě vím, že když se svými klienty komunikujete jen prostřednictvím internetu, e-mailem, na sociálních sítích, po telefonu atd., tak jste je nikdy neviděli. Ale ve chvíli, kdy se jedná o konkrétní osobu, jsou jeho oči dohledatelné, i kdyby jen teoreticky. Pište velké písmeno tam, kde víte, na koho se obracíte.

Tímto pravidlem neomezuji používání velkého písmene jen na vykání jedné osobě, naopak. Pokud si dokážete představit skupinu lidí, která bude text číst, klidně pište velké písmeno.

Odpovídáte e-mailem na konkrétní otázku konkrétnímu člověku, kterého jste sice nikdy neviděli, ale víte, že existuje (jinak by vám nepsal)? Pak klidně pište Vy a Vás.

Posíláte e-mail dvaceti lidem, kteří si zaplatili váš kurz (takže už mezi vámi proběhla nějaká interakce, i kdyby to měl být jen převod peněz na váš účet)? Velké písmeno je v pořádku.

Odpovídáte na komentář na Facebooku? Dopřejte svému fanouškovi dávku úcty v podobě velkého písmene.

Ale do blogových článků, e-booku zdarma, facebookových postů apod. používejte, prosím, malé písmeno.

Šetřete si velké písmeno jako něco exkluzivního, něco, co si daný člověk něčím zasloužil.

Vážím si vás

Milí mí čtenáři, fanoušci, podporovatelé, klienti současní i budoucí, vážím si každého z vás, ale doufám, že tento článek si budou číst i lidé, ke kterým jsem si ještě nevypěstovala odpovídající vztah, a proto budu nadále používat malé v. Jestli si chcete užít projevů mé úcty a náklonnosti, napište mi e-mail, komentář, SMS, dopis, cokoli vás napadne. Už teď se těším!

E-maily skýtají nespočet příležitostí, jak se znemožnit hned při prvním kontaktu. Ale nemusíte z nich mít strach, když víte, co si pohlídat.
S kurzem E-maily, které nemají chybu to zvládnete s úsměvem a ještě se pobavíte.

Alžběta